College van toezicht op de bedrijfsrevisoren

Voortdurend de auditkwaliteit versterken 

Home

FAQ’s Auditors Annual Cartography (CTRCSR Survey in FiMiS)

  • Wie moet de Auditors Annual Cartography invullen?

    Bedrijfsrevisoren-natuurlijke personen en bedrijfsrevisorenkantoren die zijn ingeschreven in het openbaar register zijn verplicht om de cartografie in te vullen. Dit geldt ook als voornoemden geen beroepsactiviteit in eigen naam hebben uitgeoefend tijdens het kalenderjaar waarover informatie wordt ingezameld.

    Bedrijfsrevisoren die in het openbaar register zijn ingeschreven als “tijdelijk verhinderd bedrijfsrevisor” moeten de cartografie niet invullen.

    Een beroepsactiviteit die aan een cliënt wordt gefactureerd, wordt beschouwd als een activiteit in eigen naam en voor rekening van de bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of het bedrijfsrevisorenkantoor die de factuur heeft uitgereikt. Een bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of een bedrijfsrevisorenkantoor die een dergelijke activiteit uitvoert, moet de gefactureerde bedragen invoeren onder de vragen met betrekking tot “revisorale en niet-revisorale opdrachten” in hoofdstuk 3.1 van de cartografie.

    De volgende voorbeelden illustreren de toepassing van dit beginsel. 

    Voorbeeld 1: De bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon A1 oefent zijn/haar beroepsactiviteit in eigen naam en voor eigen rekening uit. 

    In dit geval geeft A1 in zijn/haar eigen cartographie de bedragen aan die hij heeft gefactureerd voor de beroepswerkzaamheden die hij in eigen naam en voor eigen rekening heeft uitgevoerd, onder de vragen over revisorale en niet-revisorale opdrachten met betrekking tot zijn/haar beroepswerkzaamheden.

    Voorbeeld 2: Bedrijfsrevisorenkantoor B1 oefent zijn beroepsactiviteit in eigen naam en voor eigen rekening uit. Het wordt bij de uitvoering van zijn taken vertegenwoordigd door de bedrijfsrevisoren-natuurlijke personen A11 en A12.

    In dit geval vermeldt B1 in haar eigen overzicht de bedragen die zij in rekening heeft gebracht voor de beroepswerkzaamheden die zij in eigen naam en voor eigen rekening heeft verricht, onder de vragen over revisorale en niet-revisorale opdrachten met betrekking tot haar beroepswerkzaamheden. 

    Als ze uitsluitend in naam en voor rekening van B1 werken, mogen revisoren A11 en A12 de Nihil optie gebruiken in sectie 3 van hun eigen carto. Raadpleeg de relevante FAQ voor meer informatie over de Nihil-optie.

    Een beroepsactiviteit die wordt gefactureerd aan een bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of een bedrijfsrevisorenkantoor die is ingeschreven in het openbare register, wordt niet beschouwd als een activiteit in eigen naam en voor rekening van de bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of het bedrijfsrevisorenkantoor die de factuur heeft uitgegeven. Deze activiteit is op te nemen onder de vragen met betrekking tot “revisorale en niet-revisorale opdrachten uitgevoerd voor andere bedrijfsrevisoren” in de hoofdstukken 3.1 en 3.3 van de cartografie.

    De volgende voorbeelden illustreren de toepassing van dit beginsel. 

    Voorbeeld 3: Bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon A2 of bedrijfsrevisorenkantoor B2 besteedt zijn/haar beroepsactiviteit uit aan een andere bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of een ander bedrijfsrevisorenkantoor dat buiten zijn/haar netwerk in het openbaar register is ingeschreven. 

    In dit geval geeft A2 of B2 in zijn/haar eigen cartografie de bedragen aan die het heeft gefactureerd voor de beroepsactiviteit die het heeft uitbesteed, onder de vragen met betrekking tot revisorale en niet-revisorale opdrachten uitgevoerd voor andere bedrijfsrevisoren buiten het netwerk die betrekking hebben op de betreffende activiteit.

    Voorbeeld 4: Bedrijfsrevisorenkantoor B3 is een managementvennootschap. B3 oefent haar beroepsactiviteiten uitsluitend uit als vertegenwoordiger van een ander bedrijfsrevisorenkantoor dat in het openbaar register is ingeschreven, namelijk bedrijfsrevisorenkantoor B4. 

    In dit geval vermeldt B3 in haar eigen cartografie de bedragen die het aan B4 heeft gefactureerd, onder de vragen met betrekking tot revisorale en niet-revisorale opdrachten uitgevoerd voor andere bedrijfsrevisoren binnen het netwerk die betrekking hebben op de betreffende activiteit.

    Een bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of een bedrijfsrevisorenkantoor mag zijn/haar beroepsactiviteit deels in eigen naam en voor eigen rekening en deels in naam en voor rekening van een andere bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon of een ander bedrijfsrevisorenkantoor, uitoefenen.

    De volgende voorbeelden illustreren de toepassing van dit beginsel. 

    Voorbeeld 5: Bedrijfsrevisorenkantoor B5 voert haar beroepswerkzaamheden deels in eigen naam en voor eigen rekening uit en deels in onderaanneming voor een ander bedrijfsrevisorenkantoor dat in het openbaar register is ingeschreven, namelijk bedrijfsrevisorenkantoor B6. 

    In dit geval vermeldt B5 in haar eigen cartografie:

    • de bedragen die het heeft gefactureerd voor de beroepsactiviteit die het in eigen naam en voor eigen rekening heeft uitgeoefend, onder de vragen over revisorale en niet-revisorale opdrachten met betrekking tot de betrokken activiteit en;
    • de bedragen die het heeft gefactureerd voor de beroepswerkzaamheden die het heeft uitbesteed aan B6, onder de vragen over revisorale en niet-revisorale opdrachten uitgevoerd voor andere bedrijfsrevisoren die betrekking hebben op de betrokken activiteit.

    Voorbeeld 6: Bedrijfsrevisor-natuurlijk persoon A3 oefent zijn/haar beroepswerkzaamheden deels in eigen naam en voor eigen rekening en deels als vaste vertegenwoordiger van bedrijfsrevisorenkantoor B7 uit. Revisor A3 factureert zijn/haar cliënten voor de beroepswerkzaamheden die hij in eigen naam en voor eigen rekening heeft verricht. Kantoor B7 factureert haar cliënten voor de beroepswerkzaamheden in eigen naam en voor eigen rekening die revisor A3 heeft verricht. 

    In dit geval vermeldt A3 in zijn/haar eigen cartografie alleen de bedragen die het heeft gefactureerd voor de beroepswerkzaamheden die het in eigen naam en voor eigen rekening heeft uitgevoerd, onder de vragen over revisorale en niet-revisorale opdrachten die betrekking hebben op de betrokken activiteit.

    B7 vermeldt in haar eigen cartografie de bedragen die het heeft gefactureerd voor de beroepsactiviteit in eigen naam en voor eigen rekening uitgeoefend door A3, onder de vragen met betrekking tot revisorale en niet-revisorale opdrachten die betrekking hebben op de betrokken activiteit.

  • Welke voorbereidingen moet ik treffen vooraleer ik mijn Auditors Annual Cartography kan indienen?

    Het indienen van de Auditors Annual Cartography gebeurt met behulp van het beveiligd communicatieplatform FiMiS. Om toegang te verkrijgen tot FiMiS moet elke gebruiker over een persoonlijk certificaat beschikken.

    U hebt daarvoor de keuze uit de volgende opties:

    Opgelet:

    • Voor uw Isabel-kaart en uw e-ID hebt u een kaartlezer nodig;
    • Voor uw e-ID moet u de e-ID software downloaden (http://eid.belgium.be).

    Een certificaat is strikt persoonlijk, wat betekent dat elke gebruiker een eigen toegangscertificaat moet hebben.

    Het persoonlijk toegangscertificaat wordt u toegekend door een daartoe gemachtigde derde partij. Als u het certificaat eenmaal hebt aangekocht, moet u het installeren op de pc waarop u FiMiS gaat gebruiken. Volg hiervoor de instructies van de verstrekker. Wenst u hierover meer informatie, dan kan u terecht bij de verstrekker van het certificaat.

  • Op welke wijze krijg ik toegang tot het beveiligd communicatieplatform FiMiS?

    Klik op de volgende link om toegang te krijgen tot FiMiS: Toegang tot FiMiS

  • Ik gebruik FiMiS voor het eerst: hoe ga ik te werk?

    Wanneer u het beveiligd communicatieplatform FiMiS voor het eerst gebruikt, volgt u de hierna weergegeven stappen.

    1. Toegang tot FiMiS

      Klik op de volgende link om toegang te krijgen tot FiMiS: Toegang tot FiMiS

    2. Keuze van het toegangscertificaat

      Als er op uw pc verschillende certificaten zijn geïnstalleerd, vraagt het systeem welk toegangscertificaat u wilt gebruiken:

      • uw e-ID: klik op het certificaat Citizen CA xxxx en vervolgens op OK;
      • een ander certificaat: klik op het certificaat en vervolgens op OK.
      Scherm dat toont : Select a Certificate met Example XXX and YYY

       Als u uw Isabel-kaart of e-ID gebruikt, vraagt het systeem u om uw code in te geven.

      Een scherm toont: Microsoft Smart Card Provider waar u uw PIN kan ingeven

       

      Tik uw code in en klik op OK.

      Opgelet: u moet uw PIN-code of Isabel-code ingeven, niet de activatiecode die het College u heeft bezorgd.

    3. Homepage op de FSMA-portaalsite

      Na stap 2 bent u geïdentificeerd als gebruiker met een geldig toegangscertificaat.

      De pagina om uw taalkeuze te bevestigen, verschijnt. De taalkeuze bepaalt de taal waarin u zal werken. U kan deze later nog wijzigen. Als deze pagina niet verschijnt, is er iets fout gelopen bij de installatie van het certificaat. Neem in voorkomend geval contact op met de Service Desk van de FSMA
      (+32 2 220 53 88 of fimis@fsma.be).
       

      Pagina die de taalkeuzes toont: Kies uw taal, choisissez votre langue, Choose your language

       

      Disclaimer: pagina over de persoonsgegevens die via deze toepassing worden verstrekt ...
      Registratie van uw gebruiksprofiel: Identificatiegegevens, bedrijfsgegevens, ....

      Op de pagina ‘Registratie’ vult u uw identificatiegegevens in. Dit hoeft u maar eenmaal te doen. Klik op ‘Register’ en vervolgens start FiMiS op.
    4. De log-on pagina

      Als u zich voor het eerst aanmeldt op FiMiS, moet u de activatiecode gebruiken die het College u heeft gegeven.

      FiMis: Log on - Activation code

      Uw activatiecode wordt automatisch gekoppeld aan uw toegangscertificaat zodat u uw activatiecode niet meer hoeft te gebruiken bij een volgende aanmelding.

      U komt vervolgens terecht op de homepage van FiMiS.

      FiMiS Homepagina
    5. Later gebruik

      Wanneer u zich een volgende keer aanmeldt, volstaan stap 1 en 2 om rechtstreeks de FiMiS-homepage te bereiken.

  • Ik heb een ander certificaat (nieuwe identiteitskaart of andere) sinds de laatste keer dat ik heb ingelogd op FiMiS: wat nu?

    Als u een ander certificaat hebt of als u een nieuwe identiteitskaart hebt gekregen sinds u de laatste keer hebt ingelogd op FiMiS, moet u een nieuwe activatiecode vragen aan het College (info@ctr-csr.be).

    Als u inlogt op FiMiS moet u de nieuwe activatiecode gebruiken die u van het College hebt gekregen.

    Log-on pagina

    FiMis: Log on - Activation code

    Uw activatiecode wordt automatisch gekoppeld aan uw toegangscertificaat zodat u uw activatiecode niet meer hoeft te gebruiken bij een volgende aanmelding.

    U komt vervolgens terecht op de homepage van FiMiS.

    Voorbeeld:

    FiMiS Homepagina
  • Welke informatie bevat 'My eDossier'?

    Op de pagina ‘My eDossier’ krijgt u een overzicht van de dossiers waartoe u toegang hebt, alsook een aantal kerngegevens van deze dossiers.

    De pagina bestaat uit 2 luiken:

    • Dossiers: alle entiteiten waarvoor u bent aangesteld als contactpersoon;
    • Surveys: alle rapporteringverplichtingen van deze entiteiten.

    My eDossier

    FiMiS - Surveys - My eDossier

    Een Survey (of ‘enquête’) is een verplichte rapportering voor een gecontroleerde entiteit.

    Met de functie 'Snelfilters' krijgt u zicht op alle Surveys of kan u inzoomen op slechts één type Survey waarvoor u bent aangesteld als contactpersoon.

    Bij een Survey hoort de volgende informatie:

    • Dossier: het gaat om de bedrijfsrevisor (natuurlijke persoon of bedrijfsrevisorenkantoor) die de informatie moet rapporteren
    • Survey: het gaat om de code van de Surveys, namelijk CTRCSR (m.a.w. de Auditors Annual Cartography)
    • Lifecycle: het gaat om de voortgang van de rapportering. Er zijn twee opties mogelijk:
      • Open: de Survey is open en kan worden ingevuld of aangevuld
      • Closed: de Survey is gesloten en kan niet meer worden gewijzigd
    • State: het gaat om de staat van de rapportering. De mogelijke staten zijn:
      • Initial: de Survey is leeg, er is nog geen enkel gegeven ingevoerd
      • Error: de ingevoerde gegevens bevatten (kritieke) fouten in één of meer secties van de Survey. Zolang die fouten niet zijn rechtgezet, kan u de Survey niet indienen (‘submit’);
      • Ok: alle gegevens die zijn ingevoerd in de verschillende secties voldoen aan de validatieregels;
    • Period: het gaat om de periode waarop de rapportering betrekking heeft;
    • Deadline: het gaat om de uiterste datum voor het indienen van de gegevens.

    U ziet dat de CTRCSR Survey is onderverdeeld in vijf secties:

    • Sectie 1: Identificatie van de kennisgever
    • Sectie 2: Samenstelling van de kennisgever
    • Sectie 3: Werkzaamheden van de kennisgever
    • Sectie 4: Hangende gerechtelijke, tuchtrechtelijke en/of administratieve geschillen
    • Sectie 5: Strijd tegen witwassen van geld en financiering van terrorisme
    Lijst van de secties in de CTRCSR Survey - Results

    Elke sectie bevat de volgende informatie:

    • Status: het gaat om de staat van de rapportering. De mogelijke staten zijn:  
      • Initial: de sectie is leeg, er is nog geen enkel gegeven ingevoerd
      • Error: de gegevens die in deze sectie zijn ingevoerd, bevatten (kritieke) fouten. Zolang die fouten niet zijn rechtgezet, kan u de Survey niet indienen (‘submit’)
      • Ok: alle gegevens die zijn ingevoerd in de sectie voldoen aan de validatieregels
    • Periode: het gaat om de periode waarop de rapportering betrekking heeft    
    • Deadline: het gaat om de uiterste datum voor het indienen van de gegevens
    • Ontvangen: het gaat om de datum waarop de gegevens in deze sectie zijn ingevoerd
  • Op welke wijze vul ik mijn gegevens in de Auditors Annual Cartography manueel in?

    Om de gegevens via een interactief formulier in te voeren, klik op de Survey of rechtstreeks op de gewenste sectie en vul de gevraagde gegevens in.

    FiMiS 1 - Lijst van de Surveys - Resultaten

    Eenmaal de Survey geopend, hoeft u niet meer terug te keren naar het vorige scherm om naar een andere sectie te gaan. De lijst met secties blijft beschikbaar in het linkervenster op uw scherm.

    Sectie 1 van de CTRCSR Survey

    Binnen elke sectie zijn enkel de omkaderde cellen toegankelijk voor invoer. De andere cellen zijn vergrendeld en bevatten formules (meestal velden met (sub)totalen). Berekende bedragen verschijnen pas nadat u de operatie 'Validate & Save' heeft uitgevoerd. Navigeren binnen een sectie kan u naar keuze met de muis of de tab-toets.

    De in te vullen informatie kan verschillend van aard zijn:

    • Bedragen: bedragen kunnen positief of negatief zijn en worden getoond met cijfers na de komma[1];
    • Aantallen: aantallen zijn steeds positieve getallen;
    • Percentages: percentages moeten op de volgende manier worden ingevuld: 7,2 stelt 7,20 % voor. Percentages kunnen positief of negatief zijn en worden steeds getoond met twee decimalen;
    • Tekst of karakterstring
    • Datum
    • Booleans: booleans hebben slechts twee mogelijke waarden: Yes of No;
    • Keuzelijst: de gebruiker kiest een waarde uit de lijst. Er zijn twee types van lijsten. De Survey CTRCSR stelt alleen gesloten lijsten voor: u bent verplicht een bestaande waarde uit de lijst te kiezen.

    Vergeet zeker niet uw gegevens te valideren en op de slaan om uw Survey correct te kunnen afsluiten. Meer informatie hierover vindt u in de desbetreffende FAQ.

     

     

    [1] Merk op dat u voor de komma in decimale getallen, enkel de kommatoets op het letterklavier kan gebruiken. De kommatoets op het cijferklavier geeft een scheidingspunt voor duizendtallen. U mag zelf kiezen of u al dan niet een scheidingspunt gebruikt bij het invoeren van duizendtallen.

  • Op welke wijze vul ik mijn gegevens in de Auditors Annual Cartography in door gebruik te maken van een XML-upload?

    Deze actie biedt een alternatief voor de manuele invoer. Indien de gevraagde informatie rechtstreeks uit uw informatiesysteem kan gehaald worden, kan u deze in een standaard XML-formaat plaatsen om op deze manier de survey te vervolledigen. Het XML-bestand moet wel beantwoorden aan de specificaties beschreven in hoofdstuk 6 van de FiMiS User Guide for CTRCSR Surveys.

    De kennisgever wordt geïdentificeerd door middel van:

    • ofwel zijn KBO-nummer:

    Voorbeeld: <From declarerType="KBO">0100200300</From>

    • ofwel zijn IBR-code (alleen voor de natuurlijke personen):

    Voorbeeld: <From declarerType="IBR-IRE">A00000</From>

    Klik in het linkermenugedeelte van de pagina op 'XML File', selecteer de survey en het dossier en klik vervolgens op het blauwe bestandsicoontje in het veld 'Filename' om het XML-bestand te selecteren.

     FiMiS 1 - Import XML-file

    Nadat u het gewenste bestand heeft geselecteerd, klikt u op “Upload” om het op te laden.

    Als er formaatfouten worden gedetecteerd bij het importeren van uw XML-bestand, verschijnt er een rapport over bestandsuitwisseling onder de optie 'Uitwisseling bestanden' (file exchange) in het linkermenugedeelte van de pagina.

     FiMiS 1 - Import XML-file - History

    Zodra u eventuele formaatfouten in uw XML-bestand hebt gecorrigeerd, uploadt u het gecorrigeerde bestand opnieuw. Als alle formaatfouten zijn gecorrigeerd, geeft het rapport over bestandsuitwisseling de status “Ok” weer en worden uw gegevens in de toepassing geladen.

     FiMiS 1 - Import XML-file - Results

    Aldus opgeladen informatie wordt automatisch opgeslagen en gevalideerd.

    Via de optie voor manuele gegevensinvoer kunnen eventuele validatiefouten worden geconsulteerd en kan informatie worden gewijzigd (zie hoofdstuk 5.1. van de FiMiS User Guide for CTRCSR Surveys).

    Vergeet zeker niet uw gegevens te valideren en op de slaan om uw Survey correct te kunnen afsluiten. Meer informatie hierover vindt u in de desbetreffende FAQ.

  • Wat zijn de kernvalidatieregels voor het importeren van mijn gegevens door een XML-bestand te uploaden?

    Hierna volgen 4 belangrijke regels die een grote meerderheid van de problemen veroorzaken bij niet naleving. Deze regels zijn onderdeel van de validatieregels om data op te laden in FiMiS met een XML-bestand, die de data structureren en zonder dewelke de opgeladen data niet exploiteerbaar zijn.

    Validatieregel 1: Elk jaar moet u de sluitingsdatum bijwerken van het kalenderjaar waarvoor u informatie verzamelt.

    Bijvoorbeeld, <Report code="CTRCSR" date="2024-12-31">

    Validatieregel 2: Als een vraag een VALLIST-antwoord vereist, moet u verwijzen naar de VALLIST_CODES in de Gebruikershandleiding voor de Auditors Annual Cartography. 

    Bijvoorbeeld in het geval van vraag 1130, vraag 2210, kolommen 030 en 040, vraag 3200/3210, kolommen 050 en 051 of vraag 3410, kolom 050.

    Validatieregel 3: Wanneer u een CODE_VALLIST invoert als antwoord op een vraag, moet deze strikt overeenstemmen met deze opgenomen in de Gebruikershandleiding voor de Auditors Annual Cartography en mag deze niet voorafgegaan of gevolgd worden door een spatie. 

    Bijvoorbeeld, bij vraag 3200, kolom 010, bestaat het ondernemingsnummer van de klant uit 10 numerieke posities en begint het met 0 of 1. Tussen de honderdtallen mag geen punt worden ingevoegd omdat FiMiS deze als extra posities (karakters/tekens) identificeert.

    Een ander voorbeeld, bij vraag 3200, kolom 220, bestaat de CODE_VALLIST "Nhl" uit 3 alfabetische posities (niet meer en niet minder). Dit mag niet voorafgegaan of gevolgd worden door een spatie omdat deze spaties beschouwd worden als extra posities (karakters/tekens).

    Validatieregel 4: Wat totalen betreft, is het beter om geen antwoord op te geven in een XML-importbestand. Als u in het bestand een totaal opgeeft, zal FiMiS dit herberekenen nadat het XML-bestand is geïmporteerd en de validatieregels zijn toegepast. 

    Als het door FiMiS berekende totaal (tot 10 cijfers na de komma) niet exact overeenkomt met het totaal dat u handmatig hebt berekend en ingevoerd in de survey, kan er een foutmelding worden gegenereerd.

    Bijvoorbeeld, het totaal dat FiMiS heeft berekend onder vraag 3230, kolom 140, moet overeenkomen met het bedrag dat u handmatig hebt ingevoerd onder vraag 3000, kolom 010.

    De voorgaande regels zijn een onderdeel van de belangrijke informatie die de Gebruikershandleiding voor de Auditors Annual Cartography en de FiMiS User Guide for CTRCSR Surveys bevatten: deze lezen is een must!

  • Kan ik de gegevens over de ‘Detailinformatie over de wettelijke controle van de jaarrekening’ die ik reeds vorig jaar in mijn Auditors Annual Cartography heb ingevuld, hergebruiken?

    Ja. Met FiMiS kunnen bepaalde gegevens worden gedownload die de gebruiker bij de rapportering over het vorige boekjaar heeft ingevuld en ingediend.

    Voor de CTRCSR Survey, zijn dit de gegevens van hoofdstuk ‘Detailinformatie over de wettelijke controleopdrachten van de jaarrekening’.

    Die gegevens downloaden kan eenvoudigweg door in het linkervenster op uw scherm te klikken op Load Last Approved Survey.

    Load Last Approved Survey

    load_last_approved_survey_fr

    U krijgt de volgende boodschap: ‘Deze actie zal al de huidige waardes van de survey verwijderen. Bent u zeker?’. Klik op OK.

    Voor de CTRCSR Survey worden enkel de gegevens gedownload van hoofdstuk ‘Detailinformatie over de wettelijke controleopdrachten van de jaarrekening’. Dit zal niets wijzigen aan de gegevens die u al zou hebben ingevuld in andere secties van de huidige Survey. Die worden niet gewist of overschreven.

  • Kan ik met één klik melden dat een hele sectie leeg is (Nihil)?

    Ja, met FiMiS kun je met één klik melden dat een volledige sectie leeg is (Nihil). Hiervoor moet de kennisgever het vakje 'Nihil' aan het begin van de betreffende sectie aanvinken.

    Als de optie "Nihil" beschikbaar is, wordt deze bovenaan de betreffende sectie weergegeven. Door de optie 'Nihil' aan te vinken, bevestigt de kennisgever dat hij niets aan te geven heeft voor alle hoofdstukken in de betreffende sectie(s).

    Nihil aanvinken
  • Op welke wijze sluit ik mijn Auditors Annual Cartography correct af?

    Vooraleer u uw Survey indient, moet u eerst de gegevens valideren en opslaan. Het volstaat te klikken op Valideren & Opslaan of Volgende.

    • Valideren & Opslaan: de gegevens worden opgeslagen en gevalideerd. Valideren geldt altijd voor de algehele rapportering. Alle secties worden dus als één geheel beschouwd. Of de informatie geldig blijkt of niet, ze wordt altijd opgeslagen;
    • Volgende: de gegevens worden opgeslagen en gevalideerd, en u gaat door naar de volgende sectie.
    Identificatie van de kennisgever - Valideren en opslaan

    Bij een foute validatie of bij een waarschuwing, verschijnt de vermelding ‘Validation report’ in het rood. U kan de details van de fout of waarschuwing raadplegen en printen.

    Identificatie van de kennisgever - Validation report

    Als u elke sectie van de Survey volledig hebt ingevuld, moet u de rapportering nog goedkeuren en afsluiten. Klik hiervoor in het linkervenster op Submit the Survey.

    Acties - Submit the survey

    Deze actie is enkel mogelijk als uw antwoorden stroken met alle validatieregels die een ‘Error’ kunnen geven.

    Als u de rapportering hebt afgesloten, kan u ze niet meer aanpassen (tenzij op uitdrukkelijk en gemotiveerd verzoek aan het College).

  • Kan ik de gegevens van mijn Auditors Annual Cartography exporteren?

    Ja, met FiMiS kan u ten allen tijde de gegevens van een Survey exporteren naar een PDF-bestand.

    Volg daartoe de volgende stappen: Onder ‘SURVEYS’: in het linkermenu op uw scherm kiest u ‘Actions’ en vervolgens ‘Export Survey to PDF’. Het gekozen bestand verschijnt links onderaan uw scherm. U kan dit bestand vervolgens zelf opslaan of printen.

    Export survey

    Zolang u ingeschreven bent in het openbaar register behoudt u een toegang tot uw gegevens via de FiMiS applicatie.